The Birmingham News

The Birmingham News

The July 27, 2005 front page of
The Birmingham News.
Type Daily newspaper (1888–2012);
Sunday-Wednesday-Friday (fall 2012–)
Format Broadsheet
Owner(s) Advance Publications
Founded "The News": (unknown)
The Evening News: 1888
The Daily News: 1889
The Birmingham News: 1895
Headquarters 2200 4th Avenue North
Birmingham, Alabama 35203
Circulation 145,655 Daily
176,087 Sunday
Sister newspapers The Huntsville Times
Press-Register (Mobile)

The Birmingham News is the principal newspaper for Birmingham, Alabama, United States, and the largest newspaper in Alabama.[1] The paper is owned by Advance Publications, and was a daily newspaper from its founding through September 30, 2012. The next day, the News and its two sister Alabama newspapers, the Press-Register in Mobile and The Huntsville Times, moved to a thrice-weekly print-edition publication schedule (Sundays, Wednesdays and Fridays). The Times-Picayune of New Orleans, also an Advance newspaper, also went to thrice-weekly on the same day.


The Birmingham News was launched on March 14, 1888 by Rufus N. Rhodes as The Evening News, a four-page paper with two reporters and $800 of operating capital. At the time, the city of Birmingham was only 17 years old, but was an already booming industrial city and a beacon of the "New South" still recovering from the aftermath of the American Civil War and Reconstruction. Newspapers joined with industrial tycoons, academics and real-estate speculators in relentless boosterism of the new city. Rhodes was working as editor of the Daily Herald when he found his campaign for a viaduct spanning the "Railroad Reservation" dividing Birmingham's north and south opposed by his publisher. He determined to strike out on his own and launched the News with the slogan "Great is Birmingham and The News is its Prophet!" The "News Bridge" (21st Street Viaduct) was dedicated on July 4, 1891, deemed by his paper the "grandest of all municipal achievements of great and glorious Birmingham."

The News circulation grew from 628 in 1888 to over 7000 in 1891, when it became the largest daily in Alabama and won the contract to publish the General Laws of Alabama. The name was changed from The Evening News to The Daily News and then, in 1895, The Birmingham News. The newspaper continued to grow, reaching a circulation of 17,000 in 1909.

Staunchly progressive in its political stance, the News supported a straight-ticket Democrat platform in election seasons and championed progressive causes such as prohibition. The News led the drumbeat for the "Greater Birmingham" movement to annex suburban communities. The successful campaign caused the population of the City of Birmingham to grow from 40,000 in 1900 to 138,685 in 1910, at which time Birmingham was the third largest city in the South. That same year, Rhodes died and was succeeded by his vice-president and general manager, Victor H. Hanson (1876-1945).

Hanson, only 33 years old, was already an accomplished newspaperman, having at age 11 founded the City Item in Macon, Georgia, which he sold four years later for $2,500. Hanson helped modernize the newspaper's format, tone and operations and oversaw an increase in subscriptions from 18,000 in 1910 to 40,000 in 1914 when he boldly claimed the title of "The South's Greatest Newspaper". In direct competition with the morning Age-Herald, the News began a Sunday edition in 1912.

The 1917 Birmingham News building, vacated in 2006 and demolished in 2008

In 1917 the News moved to a new six-story Jacobean-style office building on the corner of 4th Avenue North and 22nd Street. At the time of the move, the News published this opinion: "The News is proud of its new home and believes it to be the handsomest and best equipped in the entire South. Publishers from other cities have been kind enough to say that nowhere in the land was there a more adequate, convenient and efficient newspaper plant. Many thousands of dollars have been expended with that end in view."

A year later the paper made good use of its new space by purchasing the rival Birmingham Ledger, increasing the size of its staff to 748 and its circulation to 60,000.

In 1927 the Birmingham Age-Herald was sold to Hanson, who continued publishing both papers. In 1950 Scripps-Howard, which already owned the Birmingham Post, bought the Age-Herald but entered into a joint-operating agreement that moved the new Birmingham Post-Herald into the Birmingham News building. The News press printed both papers and handled advertising and subscriptions sales while the editorial and reporting staffs remained independent. The agreement lasted until the Post-Herald ceased publication in September 2005, leaving the News as Birmingham's only daily newspaper.

In 1956, the Hanson family sold the News to S. I. Newhouse Sr.'s Advance Publications in New York for $18 million, the largest sum that had been paid at the time for a daily newspaper. The privately held Advance continues to own the News as well as The Huntsville Times and Mobile's Press-Register, the three largest newspapers in Alabama, as well as their shared website,

In 1997, the News Company switched the morning and evening publications, making the News the morning paper and the Post-Herald the evening paper. This move reinforced the News's preeminent role as morning papers were the norm.

Building built for The Birmingham News in 2006, but put on the market and vacated by The News in 2014 after Alabama Media Group could no longer afford the building.

On August 10, 2006 the News cut the ribbon on their new headquarters building across 4th Avenue from their 1917 plant. The $25 million, 4-story, 110,000-square-foot (10,000 m2) brick and limestone building, designed by Williams-Blackstock Architects, borrows several details from the older building and is dramatically bisected by a glass atrium. The 1917 building was demolished in 2008 in order to make room for a surface parking lot serving employees of the paper. The lot is between the new office building and the facility that houses The Birmingham News presses. On Jan. 22, 2013, Alabama Media Group announced it was selling the building, saying the high-tech, modern and open facility was not conducive to its digital-first, print-last operations.

In 2009, Advance Publications' three Alabama newspapers were organized into the Advance Alabama Group, headed by Ricky Mathews, publisher of the Mobile newspaper. Although Advance had owned the News since 1956, the Hanson family continued to run the business until December 1, 2009, when Victor H. Hanson III (1956-), retired at the age of 52. Hanson was replaced by Pam Siddall, previously the publisher of The Wichita Eagle and The Columbus Ledger-Enquirer.

The Birmingham News maintained bureaus in Montgomery and Washington, D.C. The Washington bureau was closed in September 2012 when the owners decided coverage of Alabama interests in Washington was neither local nor important to its customers.

The Birmingham News moved out of its 2006 building in 2014, after its owners cut back publication and could no longer afford to occupy the large building. The News moved into a renovated old warehouse a few blocks away, with the 2006 building on the market. In 2015, Infinity Property & Casualty Corp. purchased the old News building for $20 million.[2]

Statistics and facts

The Birmingham News in 1888 cost on average $5.00 a year and .25 for three months, compared to 2013, when it costs $35.00 for thirteen weeks.[3] Between 1888 and 1895 it jumped from just 18,000 subscribers to 40,000. This leap was due to not only a booming city, but also a rise in literacy rates and a middle class that was growing with increasing numbers of blue-collar jobs with increasing development of resources such as coal and cotton.

The long run of the Birmingham News means that it can be considered a reliable primary document that reflects all of the changes that have happened within Birmingham, beginning only 17 years after the city began to develop. People can view the newspaper all the way from the very first issue, including its advertisements for local businesses, on microfilm in Birmingham's downtown Public Library.

Advertisements that began in the Birmingham News include Saks Fifth Avenue, Iron City Grocery, and Caheen.

On May 24, 2012, Advance Publications announced that its three Alabama newspapers would do away with print editions on Mondays, Tuesdays, Thursdays and Saturdays. The move was a result of the continuing decline in advertising revenue and circulation for its traditional print products. The move places increased emphasis on their website,, and reorganizes the Alabama properties into two companies: Alabama Media Group, the editorial and advertising side; and Advance Central Services Alabama, which handles production, distribution and back-office services.[4]

The changes took effect on October 1, 2012, making Birmingham the second-largest city in the United States to not be served by a daily newspaper; New Orleans became the largest that same day. New Orleans lost that dubious distinction when Baton Rouge's daily newspaper, The Advocate, began publication of a daily edition in New Orleans; further, on June 24, 2013, The Times-Picayune resumed daily publication with a tabloid edition called "TP Street" sold only through newsstands and retailers.[5] With those two moves, Birmingham became the largest city in the country without its own daily newspaper.

Editorial stance

When offering a political endorsement, the paper generally skews toward the Republican Party with a few exceptions.[6]


In 1991, Ron Casey, Harold Jackson and Joey Kennedy received a Pulitzer Prize for Editorial Writing for their editorial campaign analyzing inequities in Alabama's tax system and proposing needed reforms.

In 2006, staff photographer Bernard Troncale took top honors at the Society of Professional Journalists' Green Eyeshade Awards for his work on a series about AIDS in Africa.

In 2006 the News editorial staff were finalists for another Pulitzer for Editorial Writing for a series of editorials reversing the paper's longstanding support of the death penalty. That same year the paper won two Awards of Excellence from the Society for News Design for the paper's overall graphic layout.

In 2007, reporter Brett Blackledge won the Pulitzer Prize for Investigative Reporting for his series of articles exposing corruption in Alabama's two-year college system.


  1. "2007 Top 100 Daily Newspapers in the U.S. by Circulation" (PDF). BurrellesLuce. 2007-03-31. Retrieved 2007-05-31.
  2. "Behind the deal that will bring Infinity downtown - Birmingham Business Journal". Birmingham Business Journal. Retrieved 2016-04-22.
  3. Rhodes, Rufus (1888-09-17). "The Evening News on microfilm".
  4. "Alabama Media Group, a new digitally focused company, will launch this fall with expanded online coverage and enhanced three-day-a-week newspapers". 2012-05-24.
  5. "TP Street to land on newsstands Monday".
  6. "Alabama Editorials & Opinion Articles". Retrieved January 2, 2015.
This article is issued from Wikipedia - version of the 11/25/2016. The text is available under the Creative Commons Attribution/Share Alike but additional terms may apply for the media files.