Voice of Russia

The Voice of Russia
Type Radio network
Country Russia
Availability International
Owner Rossiya Segodnya
(owner before 9 Dec 2013 All-Russia State Television and Radio Company)
Launch date
22 December 1993
Dissolved 9 November 2014
Former names
Radio Moscow
Official website
http://rus.ruvr.ru/ (inactive)
Replaced by Sputnik

The Voice of Russia (Russian: Голос России, tr. Golos Rossii) was the Russian government's international radio broadcasting service from 1993 until 2014 when it was reorganized as Radio Sputnik.[1] Its interval signal was a chime version of "Majestic" chorus from the "Great Gate of Kiev" portion of Pictures at an Exhibition by Mussorgsky.


On 22 December 1993, Russian President Boris Yeltsin issued a decree which reorganized Radio Moscow with a new name: The Voice of Russia.[2]

A popular feature of Voice of Russia was Moscow Mailbag, which answered listeners' questions in English about Russia. Until 2005, the programme was presented by Joe Adamov, who was known for his command of the English language and his good humour.

On 9 December 2013, Russian President Vladimir Putin issued a presidential decree liquidating Voice of Russia as an agency and merging it with RIA Novosti to form the Rossiya Segodnya international news agency.[3]

Several reports published in 2013 claimed that Voice of Russia was to cease its shortwave service as of January 1, 2014 due to budget cuts, however service continued into the new year.[4] Margarita Simonyan, editor in chief of the Rossiya Segodnya, said in March 2014 that "We will stop using obsolete radio broadcasting models, when the signal is transmitted without any control and when it is impossible to calculate who listens to it and where."[5] Voice of Russia ceased shortwave and European mediumwave broadcasting effective 1 April 2014.[6] The service had continued to be available worldwide via the internet, in selected regions on satellite, and in several cities on FM, AM (in North America) or local digital radio.

On November 10, 2014, the Voice of Russia was replaced by Radio Sputnik, part of the Sputnik News multimedia platform operated by Rossiya Segodnya.[7]

Former transmission network

Antenna of "Voice of Russia" in Wachenbrunn, Germany

The transmission network consisted of at least 30 high-power transmission sites (West to East, with first transmission dates):

Voice of Russia had broadcast in short, medium and longwave formats, in DAB+, DRM, HD-Radio, as well as through cable, satellite transmission and in mobile networks. VOR’s Internet coverage came in as many as 38 languages.

Broadcast languages

In 2013, the Voice of Russia had broadcast in 38 languages, including:[8]

See also


  1. "Voice of Russia becomes Sputnik". Voice of Russia. 10 November 2014. Retrieved 18 November 2014.
  2. Boris Yeltsin’s decree in Russian language
  3. "President Vladimir Putin issues decree to reorganize Voice of Russia, RIA Novosti to Rossia Segodnya news wire". Voice of Russia. December 9, 2013. Retrieved December 9, 2013.
  4. "Voice of Russia Radio Stops Shortwave Service". RIA Novosti. August 21, 2013. Retrieved August 21, 2013.
  5. "Russia Today's English newswire to be launched in April". Voice of Russia. 23 April 2014. Retrieved 23 April 2014.
  6. http://swling.com/blog/2014/03/voice-of-russia-to-abandon-shortwave-on-april-1-2014/
  7. "Voice of Russia becomes Sputnik". Voice of Russia. 10 November 2014. Retrieved 18 November 2014.
  8. "About us". http://voiceofrussia.com. The Voice of Russia. Retrieved 28 November 2013. External link in |website= (help)

This article is issued from Wikipedia - version of the 11/4/2016. The text is available under the Creative Commons Attribution/Share Alike but additional terms may apply for the media files.