Overseas Weekly

The Overseas Weekly was an English-language newspaper published in Frankfurt, Germany, from 1950 to 1975. Its primary audience was American military personnel stationed in Europe, especially enlisted men and especially in Germany, reaching a circulation of about 50,000 copies a week. Sister publications eventually included Overseas Family and Overseas Traveler, as well as a Pacific edition during the height of the Vietnam War. Conflict with the U.S. military establishment was a frequent occurrence.

The OW was founded by an American civilian, Marion von Rospach, and three male colleagues who were then completing their military service. With a capital of $3,000, they produced their early issues out of their homes and "an elderly Volkswagen."[1] With the outbreak of the Korean War in June 1950, the men were retained in the U.S. Air Force and left Rospach to carry on alone. By focusing on stories too racy for the official military daily, Stars and Stripes, OW had a circulation of 15,000 by 1953, when the military establishment banned it from base newsstands. Rospach enlisted the help of California Senator William F. Knowland and filed suit against the Secretary of Defense, Charles Erwin Wilson, actions that succeeded in lifting the ban and increasing its profile.

Rospach rented offices in the Frankfurt Press Club, contracted with the Frankfurter Allgemeine Zeitung to print the newspaper, and hired a staff of German and expatriate civilians and former U.S. military men, with the Americans paid a starting salary of $60 a week, later raised to $70. An early hire was a German-born ex-serviceman, John Dornberg, who became the paper's news editor. The OW was a tabloid whose front page featured a partially clad young woman and two or more enticing headlines—sometimes printed in red ink—on the lines of "LT SEDUCED MY WIFE, GENIUS GI TELLS COURT."[2] Courts martial, generally not covered by the military's official daily, Stars and Stripes, were a news staple, along with more pin-up photos, the comic strip Beetle Bailey, and an editorial bias that favored enlisted men over their officers. To the military, it was known as the "Oversexed Weekly".[3] In 1958, Rospach added a second weekly, theOverseas Family, edited by Cecil Neff and more genteel in content, to appeal to the wives and children of military personnel.

In 1961, an OW reporter broke the story of the "pro-Blue" program sponsored by Maj. Gen. Edwin Walker, commander of the U.S. Army's 24th Infantry Division in Augsberg. In a front-page story, the newspaper accused him of brainwashing soldiers with right-wing materials from the John Birch Society[4] In return, Walker condemned the OW as "immoral, unscrupulous, corrupt and destructive."[5] Relieved of his command and passed over for promotion, General Walker resigned from the U.S. Army that October.

About this time, Rospach hired a recently discharged serviceman, Curtis Daniell, who became the OW's executive editor in 1963, when the newspaper reached a circulation of about 50,000 copies a week. As the Vietnam War began to intensify, Daniell hoped to publish a Pacific edition but was refused space on military newsstands in South Vietnam. Nevertheless, in 1966, he sent reporter Ann Bryan to Saigon to establish a bureau there, and in time she won permission to publish a Pacific edition of the OW, printed in Hong Kong and flown to Saigon each week.

When Rospach died from a fall at her home in New York City in October 1969, the Overseas Weekly was purchased from her estate by Joe Kroesen, with Daniell continuing as executive editor. The OW ceased publication in 1975.


  1. Al Stump in True, July 1967
  2. Newsweek, July 18, 1966.
  3. Time, June 09, 1961.
  4. Overseas Weekly, Apr. 16, 1961.
  5. Time, June 09, 1961.

Further reading

This article is issued from Wikipedia - version of the 5/1/2015. The text is available under the Creative Commons Attribution/Share Alike but additional terms may apply for the media files.