Type Daily newspaper
Format Broadsheet
Owner(s) Jyllands-Postens Fond
Publisher JP/Politikens Hus A/S
Editor Jørn Mikkelsen
Founded 2 October 1871
Political alignment Liberal-conservative
(Conservative -1938)[1]
Language Danish
Headquarters Viby J, Denmark
Circulation ~120,000
Website http://www.jp.dk

Morgenavisen Jyllands-Posten (Danish pronunciation: [ˈmɒːˀn̩æˌʋiːˀsn̩ ˈjylænsˌpʌsdn̩]; English: The Morning Newspaper "The Jutland Post"), commonly shortened to JP, is a Danish daily broadsheet newspaper. It is based in Viby, a suburb of Århus, Jutland, and with a weekday circulation of approximately 120,000 copies,[2] it is among the largest-selling newspapers in Denmark.[3] Its main competitors are the broadsheet Politiken and compact Berlingske Tidende.

The foundation behind the newspaper, Jyllands-Postens Fond, defines it as an independent liberal (centre-right) newspaper.[4] The paper officially supported the Conservative People's Party until 1938.[1]

The newspaper was the subject of a major controversy concerning cartoons that depicted the Islamic prophet Muhammad in 2005–2006 which sparked violent protests around the world, and have led to several attempted terrorist plots against the newspaper or its employees in the years since.[5]


The newspaper was founded in 1871 and issued its first copy on 2 October of that year. Originally, the name Jyllandsposten (in one word) was used, the hyphen being adopted in 1945. The current name was introduced in 1969. It also refers to itself as "Denmark's international newspaper".

Jyllandsposten quickly became one of Jutland's most modern newspapers and secured an exclusive access to government telegraph wires between 21:00 and midnight every day. This enabled Jyllandsposten to publish news one day earlier than most of its competitors. Gradually the paper expanded, enlarging its format and adding more and more pages. The first issues had only contained four pages. In 1889 it abandoned the traditional Gothic script in favour of the Latin script used today. Gothic script had been abolished by the Danish spelling reform of 1875, but was still in wide use.

Politically the paper supported the Højre ("Right") party which became the Conservative People's Party in 1915. The paper advocated business interests and strongly opposed socialism. It was also critical of business monopolies.[6]

In international affairs, it was generally supportive of Britain and critical of Germany, which it considered the only country that "wished to attack Denmark," to quote an 1872 edition. This nationalist sentiment was a reaction to Germany's annexation of large portions of southern Jutland following the Second War of Schleswig in 1864. Editorially the newspaper supported the Danish minority in Germany and advocated for a new border located at the Danevirke. Throughout World War I Jyllands-Posten continued its verbal attacks on Germany despite the government's policy of neutrality in the conflict. In 1918, the newspaper was outlawed in Germany.[6]


In 1929, the paper established an office in Copenhagen, and established a corporation with The Times. In 1931, the paper was acquired by a joint stock company whose main investor became editor-in-chief. In 1934 the newspaper began to use photographs in its layouts. Foreign news stories were supplied by Ritzau, The Times, and the Daily Telegraph.

During the 1920s and 1930s, the editorial line of the paper was right-wing Conservative. The paper expressed its sympathy for a number of conservative issues, most notably increasing the size of the Danish military, which had experienced a massive cut in funds by the Social Democratic government. Another issue was support of the Danish minority in Germany. The paper expressed its admiration for the authoritarian regimes of Italy and Germany on several occasions, a line assumed by many European newspapers.

In 1922, the newspaper expressed its admiration for Benito Mussolini, who had just assumed office: The very strong man, that Mussolini undoubtedly is, is exactly what the misruled Italian people need.[7] In 1933, the newspaper advocated that Denmark follow Germany's example and replace petty party politics with the stability of an authoritarian regime. The paper considered the German Weimar republic to be a failure because of its lack of stability, and was sympathetic to Adolf Hitlers coming to power and the shutting down of democratic institutions. In March 1933, the paper wrote: Only dry tears will be cried at the grave of the Weimar Republic ... As odd as it may sound, the only 12-year-old German constitution with its one-chamber-system, its low electoral age—20 years—and proportional representation is already antiquated. The editorial of 17 May 1933, stated that ... democratic rule by the people, as we know it, is a luxury which can be afforded in good times when the economy is favorable. But restoring the economy after many years of lavish spending requires a firm hand...[8]

On 15 November 1938, the editorial commented on the Kristallnacht with the words: "When one has studied the Jewish question in Europe for decades, the animosity towards the Jews is to a certain extent understandable, even if we look past the racial theories, that mean so much in the national socialist world view [...] We know, that tens of thousands of Jews condemn the Jewish business sharks, the Jewish pornography speculators and the Jewish terrorists. But still, it can not be denied, that the experiences which the Germans—as many other continental peoples—have had with regards to the Jews, form a certain basis for their persecution. One must give Germany, that they have a right to dispose of their Jews."[9]

A front page story in 1938 was an open letter to Mussolini criticizing the persecution of Jews, written by Kaj Munk, a prominent priest and playwright, who himself had though previously been sympathetic towards Mussolini and Hitler.[1] In 1939, the paper rebuked the Danish government for signing a German-Danish treaty of non-aggression.

In Jyllands-Posten's own history of the paper, published on its website, the story of Kaj Munk's open letter to Mussolini and the paper's opposition to the Danish-German non-aggression treaty are mentioned, but not its sympathies towards Fascism and Nazism. The paper states: JP in this period turned itself firmly against the Soviet Union and world communism, while still maintaining a distance towards Germany, especially with its demands for a strengthened Danish military, and its support for the Danish minority in Southern Schleswig. In 1939 the paper, in opposition to the Copenhagen papers, went against the Danish-German non-aggression treaty.[10]


Jyllands-Posten advertisement in Copenhagen

Circulation almost doubled during World War II, despite censorship and paper rationing. The number of copies rose from 24,000 to 46,000.[11] The edition announcing the Liberation of Denmark sold 102,000 copies. A number of the paper's employees were involved in the Danish resistance movement against the German occupation of Denmark.[11] After the war, the paper continued to grow, and its ties and sympathy to business interests and industries grew stronger. The paper's nationalist-conservative line was replaced by a line supporting economic liberalism.

In 1954, Jyllands-Posten became the first newspaper in Denmark to use colour photos in its layouts. In 1956, the paper implemented the Danish spelling reform of 1948, although headlines were written in old style until 1965.

In 1959, First Secretary of the Communist Party Nikita Khrushchev reportedly cancelled an official visit to Denmark, on the grounds that Jyllands-Posten had published a number of articles highly critical of the Soviet Union.[12] Jyllands-Posten's editorial line remained staunchly anti-Communist.

Jyllands-Posten was affected by a series of strikes in 1956 and between 1973 and 1977. In 1977, the paper left the Union of Danish Employers, following a three-week-long strike against the introduction of new labour-saving equipment. In 1971, the paper bought out the joint stock company controlling it, and it has since been owned by a foundation. In the 1980s, the newspaper gradually increased its number of foreign correspondents, until finally stationing more than 20 journalists around the world.

In 1982, Jyllands-Posten's Sunday edition became the largest Sunday paper in Denmark. The paper established offices in Denmark's 10 largest cities. The 1990s were marked by a struggle with Berlingske Tidende which was seeking to expand its circulation in Jutland.[13] In response, Jyllands-Posten began issuing a special version of the paper in Copenhagen. In 1994, the weekly edition became the biggest daily morning-newspaper in Denmark with a circulation of 153,000.[13] In the period of 1995-96 the daily had a circulation of 161,000 copies.[14] An internet edition was launched in January 1996 as the second Danish online media (after Ingeniøren),[15] and is the most visited Danish internet news site. In 2001 a number of journalists left Jyllands-Posten and launched the free distribution daily MetroXpress in coorporation with a Swedish media company. In 2003 Jyllands-Posten merged with the rival publisher of Politiken and Ekstra Bladet when the companies of the papers merged.[16] However, the three newspapers maintain their editorial independence.

Current members of the board of trustees include two notable Danish rightwing intellectuals, David Gress and history professor Bent Jensen.


Since 1 January 2003, Morgenavisen Jyllands-Posten has been owned and published by JP/Politikens Hus A/S.[16] JP/Politikens Hus is owned in equal parts by Jyllands-Posten Holding A/S and A/S Politiken Holding, the holding companies of Jyllands-Posten and Politiken respectively. The sole shareholder of Jyllands-Posten Holding is the private foundation Jyllands-Postens Fond. Established in 1971, the fund's mission is to support the political and editorial independence of Jyllands-Posten.

Sections and features

On a daily basis, Jyllands-Posten has at least one section dedicated to business news in addition to its main news section. Other more specialised supplementary sections are published on a weekly basis. Starting on 5 January 2006, most of these supplements (not including business ones) have been printed in a tabloid format half the size of the broadsheet sections. They have a relatively colourful layout and are referred to as avismagasiner ("newspaper magazines").

Supplementary sections ("avismagasiner")[17]
Day Sections Description
Monday Sport Sports
Tuesday International International news and analysis
Wednesday Forbrug Consumer guides and reviews
Thursday KulturWeekend In-depth analysis of culture, often in relation to politics and international events (Jyllands-Posten's additional newspapers that viewed Mohammed cartoons)
Friday Tour Automotive
Must* Men's magazine
Viva* Women's magazine
Saturday Explorer Travelling and leisure
Sunday Living Furnishing, home and lifestyle

* Must and Viva are not published on a weekly basis, but rather 10 times a year each, always on Fridays.

Comic strips

Daily comic strips in Jyllands-Posten are Ziggy and Fred Basset (known as Freddie in Danish); the Danish comic Poeten og Lillemor was previously featured, but cancelled some time after the death of its creator, Jørgen Mogensen.


Since 1996, Jyllands-Posten has also operated a news website, Internetavisen Jyllands-Posten (www.jp.dk). The website features a section of English-language news, supplied by The Copenhagen Post, while the Danish version of Computerworld supplies much of the technology-related content.[18] PDF editions of the printed newspaper from the recent few years are available to subscribers. A separate portal for business news, Erhverv På Nettet (epn.dk), was launched in October 2006;[19] the main website now refers to epn.dk for business news, and epn.dk back to Jyllands-Posten's main site (as well as Ekstra Bladet's) for general news.

Political line


Jyllands-Posten does not present a consistently pro- or anti-migrant stance relative to other Danish newspapers. However, it has been criticized as being anti-migrant after a few controversial incidents.

In 2002 the Danish Council of the Press, criticised the newspaper for breaching its regulations on race while reporting on three Somalis charged with a crime.[20] The relevant regulation was: "Any mention of family relations, occupation, race, nationality, faith or relationship to an organisation ought to be avoided, unless this has a direct relevance to the case,"

Jyllands-Posten published a story alleging asylum fraud by resident Palestinian refugees in Denmark. This contributed to the electoral success of Anders Fogh Rasmussen on 20 November 2001, whose political party campaigned for reduced immigration. The story was found to be unsupported and resulted in the sacking of the editor-in-chief Ulrik Haagerup on 12 December 2001 (Politiken, Berlingske Tidende, Information, B.T., 13 December 2001). However, Jyllands-Posten maintained that the dismissal of Haagerup had nothing to do with his responsibility for the articles in question (editorial on 16 December 2001). According to Weekendavisen, a newspaper that pretty much shares the political line of Jyllands-Posten, the real reason for Haagerup's dismissal was a disagreement about the employment strategy (21 December 2001).

The 2004 report on Denmark by the European Network Against Racism (ENAR), an organisation of NGOs funded partly by the European Commission, concluded that the Danish media devoted an excessive proportion of their time to the problems posed by immigrants, and most often Islamic immigrants, while often ignoring the problems that these immigrants face. According to the ENAR report, out of 382 JP articles on immigrants, 212 were negative, a share similar to other Danish newspapers. The ENAR report holds newspapers such as Jyllands-Posten to blame for the rise of the anti-immigrant right-wing in Danish politics.[21]

A journalist employed at Jyllands-Posten won a second prize in 2005 in an EU wide competition for journalists for diversity and against discrimination. The compilation of several articles "The Integration Paper" by Orla Borg was awarded the second prize.[22]


On 5 January 2008, the newspaper published an editorial expressing the views of the newspaper where they give unreserved support for Israel’s war in Gaza. The newspaper starts by telling its readers they are happy that those in the international community who are important are not condemning the Israeli attacks on Gaza. The newspaper continues with saying that the war is not complicated at all and blames Hamas and Palestinians for the Israeli attacks. The newspaper also states that Israel should avoid killing civilians but continues “But war is war. Civilians have always died in wars.” [23][24]

Cartoons controversy

The paper gained international attention after its controversial publication in September 2005 of 12 cartoons depicting Islam and Muhammad. The most notorious of these showed Muhammed with a bomb in his turban. This drew protests from Muslims living in Denmark, followed in early 2006 by protests throughout the Muslim world.

The newspaper has been accused of misusing freedom of speech by Muslim groups and a number of ethnic Danish intellectuals. The Muhammad cartoons controversy resulted in withdrawal of the ambassadors of Libya, Saudi Arabia and Syria from Denmark, as well as consumer boycotts of Danish products in a number of Islamic countries.

The newspaper has apologised for offending Muslims, but maintains it has the right to print the cartoons.

In April 2003, the same editor on the newspaper rejected a set of unsolicited Jesus cartoons submitted by Christoffer Zieler on the basis that they were offensive.[25] The Muhammed cartoons were explicitly solicited by the editor. Ahmed Akkari, spokesman for the Danish-based European Committee for Prophet Honouring, saw this as a double standard.[25]

In February 2008, following the arrest of three men who allegedly had conspired to kill one of the cartoonists, Jyllands-Posten and 16 other Danish newspapers republished the cartoon in question to "show their commitment to freedom of speech".[26]

A Pakistani-American terrorist, David Headley (born Daood Sayed Gilani), 48, and Tahawwur Hussain Rana, 48, were charged by U.S. federal authorities in Chicago, in complaints unsealed on 27 October 2009, of plotting against the employees of the newspaper in Copenhagen.[27] Headley was accused of traveling to Denmark to scout the building of the Jyllands-Posten and a nearby synagogue, for a terrorist attack.[28]

A small explosion at Hotel Jørgensen in Copenhagen on 10 September 2010 was described by the police as an accident with a letter bomb that was meant to be sent to Jyllands-Posten.[29]

In September 2010 a 37-year-old Iraqi Kurd arrested in Norway earlier that year and suspected of planning unspecified terrorist attacks confessed that one of his targets was Jyllands-Posten.[30]

Five men were arrested in December 2010 in the direct process of carrying out the attack, the arrest was due to the men being under tight surveillance and covert investigation from the Swedish and Danish intelligence services in a successful cooperation. The arrested men including a 37-year-old Swedish citizen of Tunisian origin living in Stockholm, a 44-year-old Tunisian, a 29-year-old Lebanese-born man, and a 26-year-old Iraqi asylum-seeker living in Copenhagen—for allegedly planning "to kill as many of the people present as possible" in the Jyllands-Posten Copenhagen newsdesk.[31]

Public perception

References in fiction

See also


  1. 1 2 3 Jyllands-Posten. "JP historie 1918 - 1939" (in Danish).
  2. Publication figures for Jyllands-Posten, Dansk Oplagskontrol (in danish), 25 April 2010.
  3. Jyllands-Posten. "Denmark's international newspaper".
  4. "About Jyllands-Posten". 13 April 2011.
  5. Marion G. Müller and Esra Özcan. "The political iconography of Muhammad cartoons: Understanding cultural conflict and political action." PS: Political Science & Politics (2007) 40#2 pp: 287-291.
  6. 1 2 Jyllands-Posten. "JP historie 1871 - 1917" (in Danish). Archived from the original on 19 July 2011.
  7. Bjørn Pedersen (2005). "Kampen om demokratiet 1930-45" (in Danish).
  8. Jyllands-Pesten 1933
  9. Når Jyllands-Posten er i ekstremismens vold… - (Den Kolde Krig / Racisme) - Trykt i Information 19 April 1990
  10. 1918-39 Jyllands-Posten. 8 May 2007. Retrieved 30 April 2015.
  11. 1 2 "JP historie 1940-45". Jyllands-Posten (in Danish). Archived from the original on 19 July 2011.
  12. "Danish Paper Has History of Controversy". Editor & Publisher. 9 February 2006. Archived from the original on 1 March 2006.
  13. 1 2 Jyllands-Posten. "JP historie 1990-" (in Danish). Archived from the original on 19 July 2011.
  14. Media Policy: Convergence, Concentration & Commerce. SAGE Publications. 24 September 1998. p. 10. ISBN 978-1-4462-6524-6. Retrieved 3 February 2014.
  15. Behrendt, Maria. "Ing.dk kom først – lige fra den spæde start" Ingeniøren, 24 December 2014. Accessed: 24 December 2014.
  16. 1 2 Anna B. Holm. "Discontinuities in Business Model Innovation of the Danish Newspaper Industry" (PDF). Conferenga. Retrieved 12 December 2014.
  17. Jyllands-Posten (2007). "Sektioner" (in Danish).
  18. Erhverv På Nettet (2010). "Den kinesiske netcensur står for fald" (in Danish).
  19. Jyllands-Posten (2006). "Jyllands-Posten opruster på nettet" (in Danish).
  20. (Danish) Retsinfo.dk, Kendelse fra Pressenævnet i sag nr. 23/2002, 20 March 2002.
  21. Bashy Ouraishy; Jean O'Connor. "Enar Shadow Report 2004 Denmark" (PDF). Enar. Archived from the original (PDF) on 25 March 2006.
  22. "Articles in english by danish journalist who won second price in second EU "For Diversity. Against Discrimination" Award" (PDF). European Union. 2 May 2005.
  23. JP(danish)
  24. JP Dagens leder 16.02.2015 (danish)
  25. 1 2 Gwladys Fouché (6 February 2006). "Danish paper rejected Jesus cartoons". Media Guardian. London. Retrieved 7 May 2010.
  26. "Denmark: Papers Reprint Muhammad Cartoon". New York Times. Agence France-Presse. 14 February 2008. Retrieved 11 March 2008.
  27. DAVID JOHNSTON and ERIC SCHMITT (November 18, 2009). "Ex-Military Officer in Pakistan Is Linked to 2 Chicago Terrorism Suspects". The New York Times.
  28. Sebastian Rotella (October 31, 2009). "In alleged terror plot, a troubling twist". Chicago Tribune.
  29. Politiken.dk – 17 September 2010 in Danish.
  30. "Norway: Admission in Bomb Plot Against a Danish Newspaper". The New York Times. AP. 28 September 2010. Retrieved 29 September 2010.
  31. Olsen, Jan M. (29 December 2010). "5 arrested in plot to attack prophet cartoon paper". Forbes. Associated Press. Archived from the original on 6 January 2011. Retrieved 30 December 2010.

Further reading

This article is issued from Wikipedia - version of the 11/13/2016. The text is available under the Creative Commons Attribution/Share Alike but additional terms may apply for the media files.