France 24

This article is about an international television channel. For the domestic services, see France Info and France Info (TV channel).
France 24
Launched 6 December 2006
Owned by France Médias Monde
Picture format 16:9 (576i, SDTV)
Slogan Liberté, Égalité, Actualité (French)
International News 24/7 (English)
Country France
Language French, English, Arabic
Formerly called Chaîne Française d'Information Internationale (before July 2006)
Digital, in Italy Channel 141 if signal of Canale Italia is received (French).
Saorview (Ireland) TG4 (02:00 – 07:00)
WNYJ (West Milford, New Jersey) Channel 66.2
WYBE (Philadelphia, Pennsylvania) Channel 35.3
KYES-TV (Anchorage, Alaska) Channel 5.4
WSJU-TV (San Juan) Channel 31.3
WNVT (Washington, DC) Channel 30.7
DTT Paris area 33 UHF
DTT French Overseas 24 UHF
(San Francisco, California)
Channel 60.2
PAL in Jakarta 62 UHF
WTBS-LD (Atlanta, GA) Channel 26.4
CanalSat Channel 105 (French)
Channel 401 (Arabic)
Channel 407 (English)
Dish Network Channel 619 (English)
Freesat Channel 205 (English)
Sky Channel 513 (English)
Sky Italia Channel 521 (English)
Channel 538 (French)
TV Vlaanderen Digitaal Channel 55 (English)
Channel 56 (French)
ZON TVCabo Channel 208 (English)
Channel 209 (French)
Yes Channel 104
CanalDigitaal Channel 85 (English)
Channel 199 (French)
Channel 228 (Arabic)
Eutelsat 28A 11426 V 27500 2/3 (English)
Indovision Channel 352 (English)
OSN (Middle East
& North Africa)
Channel 421 (English)
Channel 459 (Arabic)
TVB Network Vision (Hong Kong) Channel 93 (English)
(Middle East & North Africa)
Channel 149 (Arabic)
Channel 150 (English)
Channel 151 (French)
Dream Satellite
Channel 13 (English)
Tata Sky (India) Channel 536
Cablecom Channel 114
Channel 309 (digital CH-D)
KDG Channel 836 (French)
Channel 849 (English)
MC Cable Channel 88 (French), Channel 236 (English), Channel 321 (Arabic)
Naxoo Channel 65 (French)
Channel 227 (English)
UPC Romania Channel 423 (digital with DVR)
Channel 143 (digital)
ZON TVCabo Channel 208 (English)
Channel 209 (French)
Teledünya Channel 74 (English)
Channel 75 (French)
Hot Channel 70 (English)
Channel 143 (French)
Comcast (Philadelphia, Pennsylvania) Channel 127-6 (English)
SkyCable (Philippines) Channel 219 (English) (Digital)
Virgin Media Channel 624 (English)
Channel 832 (French)
ABNXcess (Malaysia) Channel 214 (English)
(San Francisco, California)
Channel 198 (English)
Buckeye CableSystem (Toledo, Ohio) Channel 265 (English)
Destiny Cable (Philippines) Channel 219 (English) (Digital)
Cablelink (Philippines) Channel 66 (English)
DNA Oy Channel 87 (English)
First Media (Indonesia) Channel 261 (English)
Macau Cable TV (Macau) Channel 818 (English)
Channel 819 (French)
CanalSat Canal 54 (French)
Alice Home TV Channels 538 and 871 (French)
Channel 590 (English)
TV di FASTWEB Channel 89 (French)
Now TV (Hong Kong) Channel 327 (English)
Channel 715 (French)
HKBN bbTV (Hong Kong) Channel 737 (English)
Channel 738 (French)
Mio TV (Singapore) Channel 686 (French)
Channel 159 (English)
UniFi (Malaysia) Channel 404 (French only)
PEO TV (Sri Lanka) Channel 27 (English)
Bell Fibe TV (Canada) Channel 113 (French)
CHT MOD (Taiwan) Channel 157 (English)
Channel 229 (French)
Fetch TV (Australia) Channel 183
eLife (UAE) Channel 545 (French)
Channel 531 (English)
Channel 514 (Arabic)
DU (UAE) Channel 27 (Arabic)
myTV Super (Hong Kong) Channel 705 (English)
Streaming media
YouTube Watch Live
TVPlayer Watch live (UK only)
Virgin TV Anywhere Watch live (English, UK only)
Watch live (French, UK only)
Sling TV Internet Protocol television

France 24 (pronounced France vingt-quatre [fʁɑ̃s vɛ̃t katʁ] on French and Arabic (sometimes on English) editions) is a 24-hour non-stop international news and current affairs television channel based in Paris. Its stated mission is to "cover international current events from a French perspective and to convey French values throughout the world".[1] It started broadcasting on 6 December 2006.

The service is aimed at the overseas market and is broadcast through satellite and cable operators throughout the world. In 2010 the France 24 started broadcasting through its own iPhone and Android apps.

Based in Issy-les-Moulineaux[2] in the suburbs of Paris, the channel broadcasts world news. Currently it offers variants in English and Arabic in addition to French. The channel has since 2008 been wholly owned by the French government (via its holding company, France Médias Monde), having acquired the remaining shares held by its former partners Groupe TF1 and France Télévisions. Its budget is approximately €100 million per year.[3]

France 24 is expected to broadcast Spanish edition in 2017.[4]


The News title as of 9 January 2011

France 24 is broadcast on three channels: in French, in English, and in Arabic.[5]

France 24's programming is divided more or less equally between news coverage and news magazines or special reports.

Along with 260 journalists of its own, France 24 can call on the resources of the two main French broadcasters (Groupe TF1 and France Télévisions) as well as partners such as AFP and RFI. The CEO of France 24 is Alain de Pouzilhac. From 19 May 2010, France 24 unveiled a new schedule that prioritizes the morning and evening slots, anchored live by the network's editorial staff. More programming space than ever before goes to business, sport, culture, and studio discussion.

As from 2016, France 24 shares its night programming with the France-based France Info. According to Marie-Christine Saragosse, president and CEO of France Médias Monde, “one of the plus-value of this public channel” would be the fact that “[France 24 journalists] will be wide awake while others would be sleeping”.[6]


Channel inception

The media's perception was that the channel was a brainchild of former president Jacques Chirac, famous for defending the position of the French language in the world, specifically versus the English domination in this media category.[7]

First project (1987–1997)

In 1987, then French Prime Minister Jacques Chirac expressed his desire for an international television news channel in French and had requested a report into the activities of current international broadcasts from France (Radio France Internationale, TV5, and to a certain extent Réseau France Outre-Mer) and noted the collective offering was "fragmented, disorganised and ineffective."

With the arrival of François Mitterrand as President in 1981 and the naming of Michel Rocard as Prime Minister in 1988, the government launched a new project, Canal France International (CFI), a package of programmes aimed at making programmes in French for foreign audiences, particularly in Africa, to be developed in parallel as a television channel.

The First Gulf War of 1990, relayed across the world by CNN International in particular, revealed the power of international news channels and their role in the formation of opinion. A parliamentary minister, Philippe Séguin, wished to create a French-language equivalent.

In 1996, after nineteen governmental reports in ten years, Prime Minister Alain Juppé asked Radio France Internationale president Jean-Paul Cluzel (who was also General Inspector of Finances) to create a French international news channel. Cluzel proposed in 1997 to group TV5, RFI, and CFI within a corporation entitled Téléfi. The UMP-led government decided to follow that recommendation but, with the return of the Socialist Party to government and the nomination of Hubert Védrine, the new Minister of Foreign Affairs, favoured the augmentation of existing outlets such as TV5, which started to produce its own programming, notably its news bulletins, which in turn created its own news team.

Additionally with the creation of EuroNews in 1993 (with French-language commentary), the media presence of France overseas became more complex, more fragmented, and costlier, without being able to rely on a true round-the-clock international news channel.

Relaunched project (2002–2003)

In 2002, President Jacques Chirac relaunched the project to create a French international news channel; after a speech given at a reception in honour of the High Council of the Francophonie at the 'Élysée on 12 February 2002, he stated:

"Is it understandable that year after year we are still lamenting our persistent failure with news and the French-language media on the international scene? Admittedly, we have with Agence France-Presse a remarkable information tool that we must continue to reinforce, notably in its international mission. Indeed, everyone here recognises the recent progress made by RFI, by TV5, by CFI, thanks to the efforts of their teams and to the determination of the public bodies. But everybody notices that we are still far from having a large international news channel in French, capable of competing with the BBC or CNN."[8]

The recent crises have shown the handicap that a country suffers, a cultural area, which doesn't possess a sufficient weight in the battle of the images and the airwaves. Let us question, in the time of terrestrial television networks, of satellite, of the internet, on our organisation in this domain, and notably in the dissipation of public funds which are reserved to them."

On 7 March, speaking in the French Senate in front of foreign delegates to France, and as part of his presidential campaign, Chirac said:

"We must have the ambition of a big, round-the-clock news channel in French, equal to the BBC or CNN for the English-speaking world. It is essential for the influence of our country. For our expatriates, it would be a live and an immediate link to the mainland"[9]

After his reelection, the first reflections were engaged at the Ministry of Foreign Affairs, headed by Dominique de Villepin. Various technical options were examined at the time, in an unreleased report:

The subsequent wars in Afghanistan and Iraq reassured the authorities about the project, especially in February 2003, when the American broadcasters CNN, FOX News, and MSNBC opted not to broadcast the long applause given by the members of the United Nations Security Council after Dominique de Villepin gave his address on the Iraq conflict.[10]

On 19 March 2003, Matignon opened offers to:

Elicit the development of an international news channel. Broadcasting primarily in the French language, this service will assure a more important and more visible presence of France in the worldwide battle of images, and to contribute to the pluralism of international information by offering to our viewers the choice of a different viewpoint on the news, marked by a singular point of view of our country on world affairs, by its culture and by its own ideas, and to value its historical links and its privileged geography. The international news channel must contribute to a long-lasting strategy of influence of France in the world.[11]

By the application deadline on 22 April 2003, three candidates replied:

One month later, a parliamentary commission gave its conclusion, voted with a unanimous decision by its members in the National Assembly, to form a public-owned corporation (groupement d'intérêt public) grouping all of the public broadcasters (France Télévisions, RFO, RFI, TV5 and AFP) with the goal of launching the channel at the end of 2004.

Ignoring the work of the parliamentary commission, the government asked a member of the assembly, Bernard Brochand, to form a partnership between the applying candidates for the international channel, something which the parliamentary commission did not demand. Brochard attempted to group both Groupe TF1 and Groupe Canal+, with no success. He then proposed a 50/50 partnership between France Télévisions and Groupe TF1 (whilst at the same time rejecting RFI), both groups possessing the technical means and experience of broadcasting externally: TF1 with its LCI channel and France Télévisions' editorial teams at France 2 and France 3.

Preparing for launch (2004–2006)

Defying parliament

After a press conference in January 2004, President Chirac wished for a launch of the channel towards the end of the year. However, various disputes began to surface. The ministers of the assembly that voted were angry that the recommendations voted for in the parliamentary commission were thrown out in favour of one prepared outside the parliamentary framework. Unionised journalists working for France Télévisions denounced the potential alliance with the private sector, calling it "the marriage of the snake and the rabbit"; Radio France International was angry that it were not to be associated with the project. A headline published in Le Monde described the partnership having a "public channel, private owner",[12] while other sections of the press criticised its modest budget of 80 million euro (compared with 600 million euro for BBC World). Finally the Minister for Foreign Affairs had worried that the budget would take away from existing funded channels such as TV5.

Facing discontentment, the cabinet of Prime Minister Jean-Pierre Raffarin delayed all discussion of the project in 2004. Then Foreign Minister Michel Barnier announced on 21 July that the channel would not be funded before 2007, which was confirmed by a vote in parliament on the Finance Bill.

However, the Prime Minister acceded to pressure from the Élysée; a press conference by Rafarrin on 9 December confirmed the launch of the new news channel in 2005.

"I have decided to accept the proposed joint venture proposed by France Télévisions and TF1. As desired by the President, the new channel will draw on the talents of major French television companies, and will promote the expression of a French vision, more necessary than ever in the world today. The Government will present an amendment to the Finance Bill to provide for the start of the channel, to a total of 30 million euro."[13] The amendment was carried the same day in the National Assembly.

Public-private angst

The start of 2005 concerned obtaining the authorisation necessary from the European Union and the relevant competition commissions. Trade union members working for France Télévisions continued to voice opposition to the project and circulated a petition in March 2005. The newly elected president of the public corporation, Patrick de Carolis, who assumed his position in the summer (and who had been accused of being too close to the President), expressed doubts about an alliance with TF1:

"To be effective, you need a single driver in a car".[14]

He insisted that the channel be made available within France, which the members of parliament required, and which TF1, wanting to protect its own news channel LCI, could object to. Patrick Le Lay, president of TF1, gave his blessing for the channel to be broadcast domestically and wished the direction of the channel to alternate every six months between the two parties, and eventually a Supervisory Board devolved to France Télévisions. These few amendments needed new authorisation from the French and European authorities, obtained this time round without difficulty.

Birth (2006–2008)

The launch of the channel was made official after a statement to the cabinet of the Ministry of Culture and Communication, headed by Renaud Donnedieu de Vabres on 30 November 2005:

" The project of the International French News Channel (abbreviated in French to CFII)[...] will allow us to propose our own country's vision of world events and to reinforce its presence in the world."[15]

Alain de Pouzilhac, former CEO of Havas, was named President, along with two deputies, one each from group partners TF1 and France Télévisions.

Prime Minister Jean-Pierre Raffarin declared that CFII, against the wishes of TF1, would be broadcast within mainland France.[16] However, TF1 wished to launch its news channel LCI onto the digital terrestrial platform. In order to placate TF1, CFII was due to be broadcast via satellite and cable.

On 22 April 2006, Le Monde announced that the managers of the forthcoming channel found its initial name difficult to pronounce (CFII, in French pronounced as C-F-I-I or C-F-2-I).[17] A new name was announced on 30 June 2006; France 24 (pronounced France vingt-quatre). This decision was taken by the Supervisory Board, chaired by France Télévision president Patrick de Carolis, who made the choice from a list of five potential names.

France 24 launched on 6 December 2006, initially available online as a web stream, followed by satellite distribution a day later, covering France and the rest of Europe, the Middle East, Africa and the United States (specifically airing in New York State and the District of Columbia using two channels: one in English and the other in French. Since April 2007 the channel increased its reach, airing programmes in Arabic for viewers in the Mahgreb, North Africa and the Middle East.

Two months after launch, a survey conducted by TNS Sofres indicated that 75% of respondents in France questioned thought France 24 was "useful and essential",[18] but questions have arisen concerning the France 24 name being too Franco-centric for an international news channel.[19]

State takes over

In 2008 Groupe TF1 ceded its share in the channel to a government-owned holding company, Société de l'audiovisuel extérieur de la France (AEF), whilst conversely committing to producing programmes for the channel until 2015.

Despite the launch of France 24, the fragmentation of public broadcasting overseas continues. The total budget for external broadcasting from France totalled 300 million euro each year. Following the election of Nicolas Sarkozy as President in May 2007, a "steering committee" of twenty members was called in with view to reform in June 2007. President Sarkozy called on Bernard Kouchner and Christine Albanel, respectively Foreign Minister and Culture Minister to reform the current system. The proposition of reform was met with concern from Belgium, Switzerland and Canada/Québec, as the public broadcasters involved in TV5 (of which the French government holds a 49% share whilst the three aforementioned countries hold 11% each) consider TV5 to be a promoter of the wider French-language world.[20] Just one month after France 24's launch, TV5 renamed itself TV5MONDE.

As published in the Journal Officiel de la République Française of 23 January 2009, a Decree for 23 January 2009 appeared, authorising the company France Télévisions to cede its share in the capital of the France 24 company.[21] The same Decree transferred its share to the Société de l'audiovisuel extérieur de la France (AEF), which made AEF sole shareholder of France 24, for the sum of 4 million euro.[22]

Under one maison (2008–present)

President Nicolas Sarkozy announced on 8 January 2008 that he was in favour of reducing France 24's programming to French only.[23]

In January 2012 AEF announced a merger between France 24 and Radio France International, a procedure finalised on 13 February 2012. It is expected that staff from Radio France International (which includes Arabic sister station Monte Carlo Doualiya) will move to premises currently home to France 24. Alain de Pouzilhac, president of AEF stated in Le Monde:

"We have just created a French audiovisual group of international dimensions, that aspires to be powerful and ambitious; [the merger] is irreversible and is definitive"

102 posts, of which 85 from RFI, were cut preceding the official merger. Editorial teams, technical and distribution, financial and human resources departments of both France 24 and RFI were involved. On 13 February 2012 the merger of France 24 and RFI was made official.

Long-term goals

France 24 aims to present a view of the news different from that of the Anglophone leading international news channels BBC World News and CNN International. Its intention is to put more emphasis on debate, dialogue and the role of cultural difference. It competes with Deutsche Welle, Al Jazeera English, RT and NHK World news channels. The Arabic programming competes with Al Jazeera's Arabic service, RT Arabic, BBC Arabic and Sky News Arabia.

The French government allocated around €100 million for the project. The European Commission gave the green light to France 24 in June 2006, saying it did not breach European Union state aid rules.


Inaugural News presenter, François Picard
The News title 2006–2011

France 24 is available by satellite in most of Europe, Africa, and the Middle East, as well as by cable and antenna in the US cities of New York; Washington, DC; Chicago; Philadelphia; the San Francisco Bay Area; and Atlanta, Georgia. In the United States, Canada, and Central and South America, France 24 is represented by the American telecommunications company New Line Television, headquartered in Miami, Florida. As of August 2010, the network also became available to subscribers to the satellite television Dish Network.[24] An hour France 24 news in English is shown in the United States on Free Speech TV at 6pm Eastern and 2am Eastern and on Link TV.

The French, English, and Arabic channels are all available live on the France 24 website, broadcast en direct (live) in Adobe Flash Video format. On 1 April 2007, the Irish terrestrial channel TG4, which is an Irish Language TV channel, began carrying retransmissions of France 24 overnight. Previously, it had retransmitted Euronews. France 24 is also available on Livestation.

In 2007, France 24 started a VOD service on Virgin Media, allowing customers to access weekly news updates and programmes to watch when they choose. The use of a free application means that France 24 is also available live and VOD on mobile phones throughout the world. An official App for the iPhone has also been released.[25]

In October 2009, France24 relaunched its website with a complete video archive as well as a video-on-demand service whereby the viewer may watch any of the three channels with the ability to replay the past 24 hours of programming anytime. On 1 March 2010, France 24 released live streaming with experimental automatic transcription in association with Yacast Media, the search engine Exalead, Vocapia Research, and Microsoft.[26]

On 2 March 2010, Iran blocked the news website of this French broadcaster.[27]

On 9 January 2011, France 24's English and French channels officially switched to 16:9 widescreen at 02:00 CET, and the Arabic channel switched to widescreen later that day at 06:00 CET. Graphics were modified to fit the new format. The studio design was not altered. The video player at was also amended to accommodate the new format.[28]

France 24 is a supporter of the Hybrid Broadcast Broadband TV (HbbTV) initiative (a consortium of broadcasting and Internet industry companies including SES, OpenTV, and Institut für Rundfunktechnik), which is promoting and establishing an open European standard for hybrid set-top boxes for the reception of broadcast TV and broadband multimedia applications with a single user interface, and has announced that it will launch an HbbTV interactive news service in 2012 via the Astra 19.2°E satellites with support from Orange and SES.[29]

In New Zealand, the channels are available via Sky Network Television on channel 100 (English) and 101 (French). It is available via Now TV in Hong Kong and in Sri Lanka this channel is available via Sri Lanka Telecom Peo TV on channel 27. In Pakistan, the channel is available on most cable systems, PTCL Smart TV and NayaTel.

On 3 October 2014, France 24 began live streaming the channel on YouTube.[30]

See also


  1. "France 24, the company". France 24.
  2. "Contact Us." France 24. Retrieved 29 October 2009.
  3. "Faits et chiffres". Audiovisuel Exterieur de France. Retrieved 1 March 2012.
  4. FRANCE 24 to launch Spanish channel in 2017
  5. "FRANCE 24's Arabic channel goes to 24 hours". France 24.
  7. "France launches world TV channel". BBC News. 6 December 2006.
  8. Speech given by Jacques Chirac to the High Commission of the Francophonie (French), 12 February 2002.
  9. Speech given by Jacques Chirac in front of foreign representatives of the French state, (French), 7 March 2002.
  10. Statement by Dominique de Villepin to the United Nations Security Council. Foreign Policy. 14 February 2003. Retrieved 5 November 2010.
  11. Consultation guide, Direction and Developemt of Media (Archive) (French)
  12. "Parrain privé, chaîne publique". Le Monde diplomatique (in French). Paris. January 2006.
  13. Press conference, 9 December 2005.
  14. Delesalle, Nicolas (11 January 2006). "La voix de la France, en léger différé…", Télérama, n°2922.
  15. "Statement by the Ministry of Culture and Communication (Archive)".
  16. "Financée par l'argent public, il est légitime qu'elle soit diffusée en France". Radio France International. 9 November 2005. (French)
  17. Article published online, Le Monde (Paris). (Paid article) (Archive) (French), 23 February 2008
  18. Survey published in Métro, 16 February 2007.
  19. "France24, ou le splendide isolement audiovisuel de la France", Marc Chevrier, Professor of Political Science, Université du Québec à Montréal. Encyclopédie de la Francophonie. Retrieved 16 October 2007.
  20. "Audiovisuel extérieur. Une réforme au forceps", Daniel Psenny, Le Monde (Paris). 11 October 2007, p. 23.
  21. 9 April 2009.
  22. 9 April 2009.
  23. "La chaîne France 24 dans l'incertitude". Le Monde (Paris).
  24. "DISH Network Launches FRANCE 24". 3 August 2010.
  25. "FRANCE 24 LIVE Now available over 3G on iPhone®". France 24. 25 February 2009. Retrieved 23 February 2012.
  26. Laurent, Alexandre (1 March 2010). " transcription écrite automatique". Clubic. Retrieved 17 May 2010.
  27. "Iran blocks news website: French broadcaster". Google News. 2 April 2010.
  28. "France 24 going widescreen". France 24.
  29. "Globecast and FRANCE 24 to lead HbbTV experiment with Orange and SES" (Press release). France 24. 21 December 2011.
  30. "FRANCE 24 live news stream: all the latest news 24/7". YouTube.

External links

Wikimedia Commons has media related to France 24.
This article is issued from Wikipedia - version of the 11/24/2016. The text is available under the Creative Commons Attribution/Share Alike but additional terms may apply for the media files.