Elsevier (magazine)

Editor Arendo Joustra
Categories News magazine
Frequency Weekly
Publisher Reed Business Information
Total circulation
First issue 27 October 1945 (1945-10-27)
Country Netherlands
Based in Amsterdam
Language Dutch
Website www.elsevier.nl
OCLC number 60615878

Elsevier is a Dutch weekly news magazine. With a circulation of over 86,000 copies as of 2015,[1] it is the Netherlands' most popular news magazine.[2] Its chief editor is Arendo Joustra.[3]

Elsevier focuses mainly on politics, international affairs and business. In terms of scope of articles it is best comparable to Germany's Focus, Belgium's Knack or America's Time Magazine. Like Time Magazine, Elsevier runs a yearly coverstory about a Person of the Year. The magazine is, together with HP/De Tijd, Vrij Nederland and De Groene Amsterdammer, conventionally considered to be one of the most influential written media in the Dutch language area. Views expressed are generally conservative right wing.

History and profile

The predecessor of the magazine, Elsevier's Geïllustreerd Maandschrift (Elsevier's Illustrated Monthly), was first issued in January 1891 and was modelled after Harper's Magazine. It was published by J.G. Robbers and his Elsevier company, which had been founded in 1880 and took its name from the famous (but unrelated) Elzevir family of the 16th to 18th centuries. In 1940, the magazine was prohibited by the German authorities, who occupied the Netherlands at the time, and the last issue of the magazine was issued in December that year.[4]

Henk Lunshof, an editor of De Telegraaf, had thought of establishing a new news magazine since 1940. He was approached by Jan Pieter Klautz, director of the publishing company Elsevier, and two secretly started preparing the establishment of the magazine. They were assisted by G.B.J. Hiltermann, another former editor of De Telegraaf. The magazine was finally introduced as Elseviers Weekblad ("Elsevier's Weekly") on 27 October 1945, and Lunshof became its editor. Its aim was to take an independent position, not linked to any political party or association. By the end of the 1940s, however, EW adopted a clear position against the independence of Indonesia, after which it developed a socially conservative and economically liberal signature, closely linked to the liberals of the VVD and the Catholics of the KVP.

The communists would later take up the role of enemy of EW. This sidedness and increasingly old-fashioned image of the magazine sparked the demand for a new leadership and a new formula. The new editor in chief André Spoor, formerly editor in chief of NRC Handelsblad, renewed the redaction, changed the layout and shortened the name to Elsevier. In the following years, the magazine lost its literary character and started focussing on journalism. It claims that while opinion pieces remained, it became less ideological and more factual.[2]


In 2001 Elsevier had a circulation of 129,000 copies.[5] In 2010 the circulation of the magazine was 135,838 copies.[6] It was 384,878 copies in 2013.[1]


  1. 1 2 "Oplagen tijdschriften". Sectorinstituut Openbare Bibliotheken (in Dutch). Retrieved 6 December 2014.
  2. 1 2 "Oplagecijfers van NOM". NOMmedia.nl (in Dutch). Retrieved 5 November 2015.
  3. "Arendo Joustra". Elsevier.nl (in Dutch). Retrieved 6 December 2014.
  4. "Elsevier's Geïllustreerd Maandschrift (1891-1940)". Elseviermaandschrift.nl (in Dutch). Retrieved 6 December 2014.
  5. "Top 50 Finance/Business/News magazines worldwide (by circulation)" (Report). Magazine Organization. Retrieved 13 December 2014.
  6. "World Magazine Trends 2010/2011" (PDF). FIPP. Retrieved 2 April 2015.

External links

This article is issued from Wikipedia - version of the 2/29/2016. The text is available under the Creative Commons Attribution/Share Alike but additional terms may apply for the media files.